Rozliczenie bezgotówkowe szkody z OC

szkoda ocBezgotówkowa metoda naprawy szkody wydaje się z perspektywy poszkodowanego zdecydowanie bardziej korzystna. Aby naprawić auto nie musisz bowiem przedstawiać własnych kosztorysów, negocjować z ubezpieczycielem, czy w końcu martwić się, że wypłacona suma ubezpieczenia nie pokryje wszystkich strat.

Proces bezgotówkowej likwidacji strat

Pierwszym krokiem powinno być zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi. Po dokonaniu oględzin uszkodzonego samochodu przedstawiciel firmy ocenia wielkość szkody, sporządzając kalkulację naprawy. Do wyceny części i stosuje się ceny podawane przez katalogi np. AUDATEX lub EurotaxGlass’s.

Następnie, zadaniem osoby poszkodowanej powinien być wybór warsztatu, który podejmie się naprawy auta. Konieczne będzie podpisanie stosownego ubezpieczenia dla stacji naprawczej. W dokumencie musisz wyrazić zgodę na przekazanie kwoty odszkodowania na rzecz serwisu.

Przed rozpoczęciem naprawy konieczne będzie również okazanie w warsztacie kosztorysu, sporządzonego przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

Co bardzo ważne, jeżeli w wyniku oględzin auta pracownik warsztatu stwierdzi dodatkowe, nie ujęte w protokole uszkodzenia, fakt ten powinien być zgłoszony ubezpieczycielowi.
Następnie ubezpieczyciel dokonuje dodatkowych oględzin i ponownie kalkuluje koszty.

Firma dokonująca naprawy wykonuje własną kalkulację, uwzględniającą ceny części oraz stawki za 1 roboczogodzinę pracy. Taki protokół przedstawia ubezpieczycielowi.

Towarzystwo ubezpieczeniowe, po zapoznaniu się z kalkulacją może uznać, że koszty są uzasadnione i o ile nie przekraczają 70% wartości pojazdu w dniu szkody – wyraża zgodę na pokrycie tych kosztów naprawy. Może także odmówić pokrycia dodatkowych kosztów, wydając odmowną decyzję. Od takiej decyzji można jednak się odwołać.

Po naprawieniu samochodu warsztat samochodowy wystawia ubezpieczycielowi fakturę i dokonuje niezbędnych napraw.